Coronavirus

Her får du overblik over seneste nyt og anvisninger om coronavirus/covid-19

Adfærdsregler og retningslinjer

Hvis du skal møde fysisk op på skolen, er der en række retningslinjer og adfærdsregler, der skal overholdes, herunder bl.a. krav om fremvisning af negativ corona-test. Du kan orientere dig om testkrav, selvtest samt adfærdsregler ifm fysisk fremmøde på skolen her: Retningslinjer og info om (selv)test 

Her kan du læse, hvordan du skal forholde dig, hvis du har symptomer på COVID-19
Her kan du læse, hvordan du skal forholde dig, hvis du er nær kontakt til en person, der er testet positiv for COVID-19

 

18. maj

I nat blev der indgået endnu en politisk aftale om genåbning af Danmark. Du kan læse aftalen her: Aftale-om-udmoentning-af-genaabning-pr.-21.-maj-2021.pdf

Aftalen indebærer ingen ændringer i forhold til vores kurser og uddannelser, idet aftalen blot bekræfter det, der allerede var aftalt i tidligere genåbningsaftaler, bl.a. at alle elever på ungdoms- og voksenuddannelser (og dermed også 1. årgang på det 2-årige HF) påbegynder 100 pct. fremmødebaseret undervisning  undervisning fra og med fredag den 21. maj.

4. maj

Der er i nat indgået politisk aftale om yderligere genåbning. For Aarhus HF & VUC betyder aftalen, at alle hold (undtagen HF2-kursister på 1. år) skal møde ind til fysisk fremmødeundervisning fra mandag d. 10. maj. Fra tirsdag d. 25. maj skal alle kursister på skolen møde ind til fysisk fremmødeundervisning.

Få overblikket her:

HFe, HF2 (2. år), Profilklasser og GS:

  • Alle hold skal møde ind til fysisk fremmødeundervisning fra og med mandag d. 10. maj ifølge skema i Ludus Web


HF2 (1. år)

  • Alle hold skal møde ind til fysisk fremmødeundervisning fra og med tirsdag d. 25. maj ifølge skema i Ludus Web
  • Undervisning i uge 19 + 20 fortsætter som planlagt


AVU / FVU / OBU:

Alle hold skal møde ind til fysisk fremmødeundervisning fra og med mandag d. 10. maj efter følgende plan: Undervisning på AVU fra den. 10. maj
 

Når du skal møde fysisk op på skolen, er der en række retningslinjer og adfærdsregler, der skal overholdes, herunder bl.a. krav om fremvisning af negativ corona-test. Du kan orientere dig om testkrav, selvtest samt adfærdsregler ifm fysisk fremmøde på skolen her: Retningslinjer og info om (selv)test

HUSK, du skal møde op mandag morgen med en negativ coronatest, der er mindre end 72 timer gammel. Du kan ikke bruge skolens selvtest-center mandag morgen for at få adgang til skolen.

4. maj

En HFe-kursist er blevet testet positiv for covid-19.

Vi har været i kontakt med sundhedsmyndighederne, og i samaråd med dem har vi sendt 2 HFe-hold hjem til test. Kursister er blevet orienteret via SMS og/eller besked i Ludus.

Vi har fulgt de gældende retningslinjer for smitteopsporingen, og det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejdere.

29. april

Undervisningsministeriet har opdateret retningslinjerne, så afstandskravet mellem kursister fra forskellige hold er ændret fra 2 meter til 1 meter. Det betyder, at vi nu kan tage endnu flere hold ind til fysisk undervisning efter følgende plan:

HFe, HF2, Profilklasser og GS:

  • Alle hold skal møde ind til fysisk fremmødeundervisning fra og med mandag d. 3. maj.
  • Der vil fortsat være én ugentlig studiedag (her har GS-kursister virtuel undervisning hjemmefra).
  • HF2-kursister på 1. år modtager fortsat virtuel undervisning i de ulige uger.


AVU / FVU / OBU:

Når du skal møde fysisk op på skolen, er der en række retningslinjer og adfærdsregler, der skal overholdes, herunder bl.a. krav om fremvisning af negativ corona-test. Du kan orientere dig om testkrav, selvtest samt adfærdsregler ifm fysisk fremmøde på skolen her: Retningslinjer og info om (selv)test

HUSK, du skal møde op mandag morgen med en negativ coronatest, der er mindre end 72 timer gammel. Du kan ikke bruge skolens selvtest-center mandag morgen for at få adgang til skolen.

16. april

I nat blev der indgået en politisk aftale om yderligere genåbning af Danmark. Vi er rigtig glade for aftalen, som betyder, at der bliver mulighed for at tilbyde afgangskursister yderligere fremmøde. Yderligere fremmøde kræver genplanlægning af lokaler og udvidelse af vores testkapacitet. Derfor afvikles næste uge (uge 16) som planlagt, og udvidelsen af fremmøde for afgangskursister indfases fra mandag den 26/4. Ændringer i skemaet med virkning fra uge 17 vil kunne ses i Ludus Web i løbet af næste uge (uge 16).

Aftalen kan læses her: Ny politisk aftale om genåbning

26. marts

Den delvise genåbning af skolen fortsætter efter påske. Det er vigtigt, du orienterer dig grundigt i nedenstående dokument. Du får oversigt over hvem, der skal modtage undervisning på skolen og hvornår. Derudover er der info om selvtest på skolen samt beskrivelser af skolens regler for tilbagevenden ifm. den gradvise genåbning.

HUSK hvis du skal møde til fysisk undervisning efter påske, skal du kunne fremvise en negativ corona-test, som ikke er ældre end 72 timer, fra da testen blev foretaget. Her skal du benytte det etablerede testsystem. Du kan ikke blive testet på skolen i de første dage efter påske. Vi tjekker testsvar ved indgangene til skolen, så kom i god tid.


Orienter dig her: Plan for delvis genåbning efter påske

11. marts

Der er truffet politisk beslutning om, at vi skal genåbne dele af skolen fra og med mandag den 15. marts. Der er samtidig truffet politiske beslutninger om omfanget af genåbningen, som betyder, at vi desværre ikke kan åbne for alle. Derudover er der udstukket en række krav til tests og adfærd på skolen.

DET ER DERFOR VIGTIGT, at du læser nedenstående dokument grundigt igennem. Du får oversigt over hvem, der skal modtage undervisning på skolen og hvornår. Derudover er der beskrivelser af skolens regler for tilbagevenden ifm. den gradvise genåbning.

Orienter dig her: Plan for delvis genåbning på Aarhus HF & VUC

10. marts

På baggrund af en politisk forståelse mellem regeringen og støttepartierne, blev det i går offentliggjort, at vi må genåbne skolen delvist fra på mandag d. 15. marts

Læs nyheden fra UVM her: Gradvis genåbning af skoler og uddannelser fortsætter

Få overblik over den gradvise genåbning her: Overblik over genåbning
 

Vi vender tilbage med mere konkret information her på siden torsdag d. 11. marts.

24. februar

Til ansatte og kursister på Aarhus HF & VUC:

Der er netop indgået en politisk aftale om genåbning. Aftalen betyder, at den virtuelle undervisning på Aarhus HF & VUC fortsætter.

Det vil af myndighederne løbende blive vurderet, om det per 15. marts eller efter påske den 6. april vil blive muligt at åbne mere op i Østjylland, herunder muligheden for at åbne for fremmødebaseret undervisning for afgangskursister på vores skole. 

5. februar

Der er netop indgået en politisk aftale om eksamen. Du kan læse aftalen her:

https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2021/feb/210205-politisk-aftale-om-sommerens-proever-og-eksamener

Aftalen er ganske detaljeret og handler om både GSK, SOF, HF2 1. år og HF2 andet år, HF-enkeltfag, AVU og FVU m.m., så derfor må du have tålmodighed til starten af kommende uge, hvor du på Studieinfo vil få mere konkret info om den tilrettelæggelse/uddannelse, du går på.

 

5. februar

Hvis du er GS/SOF-kursist og var planlagt til at skulle have 1. undervisningsgang på fremmødehold fra d. 1. marts 2021, skal du forberede dig på at skulle møde til fysisk fremmøde på skolen. Foreløbigt fortsætter nødundervisningen frem til d. 28. februar 2021.

Såfremt lockdown forlænges efter d. 28. februar, vil du i stedet modtaget virtuel undervisning ifølge det skema, som holdet har og som fremgår i LUDUS WEB. Læreren vil kontakte dig inden starten vedr. starten af 1. virtuelle lektion.

Hvis du er ny kursist på Aarhus HF & VUC, skal du logge på vores digitale platforme for at kunne deltage i undervisningen. Find dit IT-velkomstbrev i din eboks. Her finder du vigtige informationer om, hvordan du logger på. Gå dernæst ind på vores hjemmeside og find siden om skolens IT-systemer evt. via dette link: https://aarhushfogvuc.dk/da/it-systemer
Her finder du videovejledninger, chatfunktion, it-træffetider m.v. som alt sammen hjælper dig med at komme i gang.

28. januar

Regeringen har netop meddelt, at de nuværende Corona-restriktioner forlænges frem til 28. februar. Dermed fortsætter den virtuelle undervisning altså ind til videre frem til og med 28. februar.

Med venlig hilsen

Aarhus HF & VUC

27. januar

Bemærk, at der er nye åbnings- og træffetider for hhv. Bibliotek og IT-support her under nødlukningen:

De nye åbningstider er:

  • Mandage kl. 9-11
  • Onsdage kl. 9-14
  • Fredage kl. 9-12

 

19. januar

Hvis du er GS/SOF-kursist og var planlagt til at skulle have 1. undervisningsgang på fremmødehold fra d. 1. februar 2021, skal du ikke møde ind til fysisk fremmødeundervisning, men i stedet følge dine lektioner virtuelt (som planlagt i LUDUS WEB). Foreløbigt fortsætter nødundervisningen frem til d. 28. februar 2021.

Hvis du er ny kursist på Aarhus HF & VUC, skal du logge på vores digitale platforme for at kunne deltage i undervisningen. Find dit IT-velkomstbrev i din eboks. Her finder du vigtige informationer om, hvordan du logger på. Gå dernæst ind på vores hjemmeside og find siden om skolens IT-systemer evt. via dette link: https://aarhushfogvuc.dk/da/it-systemer
Her finder du videovejledninger, chatfunktion, it-træffetider m.v. som alt sammen hjælper dig med at komme i gang.

18. januar

Udlevering af beviser på HF & GS fra 22. januar 2021

 

Da skolen er lukket, kan eksamensbeviser ikke afhentes fysisk på skolen.

Kontakt receptionen og du kan få tilsendt en eksamensprotokol til midlertidig brug indtil skolen igen er åbent for fysisk fremmøde, og beviser kan udleveres.

Dine eksamensresultater vil kunne ses på minkompetencemappe.dk og optagelse.dk. Optaglese.dk åbner igen den 1. februar 2021.

 

Udstedelse af eksamensbeviser på AVU/FVU

På grund af den aktuelle Covid-19 nedlukning af skolen kan du ikke afhente dit bevis, før skolen igen åbner. Den nuværende nedlukning gælder til og med den 7. februar, men kan blive forlænget. Såfremt du har akut behov for at få tilsendt dit eksamensbevis, kan du skrive til: Mülkiye Aydemir på MKA@aarhushfogvuc.dk. Mülkiye vil så sende det til din e-boks (gælder KUN for AVU-beviser). 

FVU-beviser vil blive sendt til din e-boks. 

Såfremt du har bopæl uden for Aarhus Kommune kan beviser fremsendes. Henvendelse herom skal rettes til skolens reception/skolens hovednummer 87 32 25 00.

 

13. januar

Regeringen har i dag meddelt, at nødundervisningen fortsætter frem til foreløbig den 7. februar. Du skal derfor ikke møde ind til fysisk fremmødeundervisning, men fortsætte med at  følge dine lektioner virtuelt.

 

11. januar

Fra og med onsdag den 13.1, indtil vi igen får lov at åbne for fysisk fremmøde (foreløbig til 7. februar), er der ikke adgang til skolen. Dog er Biblioteket og skolens IT support (lokale 3.52) åben og bemandet på følgende tidspunkter:

Mandag 9.00 til 11.00

Onsdag 9.00 til 11.00

Fredag 9.00 til 12.00

Adgang sker via indgang A på Dalgas Avenue.

5. januar

I forlængelse af at skolen nu er lukket ned for fysisk fremmøde (foreløbig frem til 17/1), indstiller vi midlertidigt at opdatere hjemmesiden med oplysninger om smitte blandt kursister og medarbejdere.

Årsagen er, at skolen p.t. er lukket for fysisk fremmøde, og der dermed ikke kan foregå smitte på skolen. Når skolen åbner for fysisk fremmøde igen, vil vi genoptage orienteringen på hjemmesiden.

29. december

Statsministeren har i dag meddelt, at nødundervisningen fortsætter frem til den 17. januar. Du skal derfor ikke møde ind til fysisk fremmødeundervisning efter jul, men i stedet følge dine lektioner virtuelt (som planlagt i Ludus). I AVU-afdelingen er første mulige undervisningsdag den 4. januar, i den gymnasiale afdeling den 7. januar. Se dit skema i Ludus.

Hvis du er ny kursist på Aarhus HF & VUC, skal du logge på vores digitale platforme for at kunne deltage i undervisningen. Find dit IT-velkomstbrev i din eboks. Her finder du vigtige informationer om, hvordan du logger på. Gå dernæst ind på vores hjemmeside og find siden om skolens IT-systemer evt. via dette link: https://aarhushfogvuc.dk/da/it-systemer
Her finder du videovejledninger, chatfunktion, it-træffetider m.v. som alt sammen hjælper dig med at komme i gang.
 

28. december

Inden du igen skal tilbage til skolen, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du lader dig teste med en af de nye hurtigtests, der giver svar med det samme. Den anbefaling opfordrer vi dig til at følge. Ved at lade dig teste, inden du kommer tilbage på skolen, kan du nemlig sikre dig, at du ikke bringer smitte videre blandt studiekammerater og venner.

Vi håber sådan, at I vil følge denne anbefaling, så vi alle snart kan vende tilbage til vores normale hverdag.

Læs mere om Sundhedsstyrelsens anbefaling om hurtigtests her:
https://www.sst.dk/.../Hurtigtest-kan-bruges-til...

Få overblik over, hvor du kan få lavet en gratis hurtigtest:
https://www.regioner.dk/.../overblik-over-hurtigtests...
 

OBS! Hvis du har/får symptomer på sygdom, skal du fortsat gå i selvisolation og kontakte din egen læge.

21. december

Kursist fra HF-enkeltfag og en lærer på skolen er konstateret smittet med corona.

 

 

18. december

Undervisningsministeren har netop meddelt at alle planlagte prøver (inkl. sygeeksamen) aflyses frem til udgangen af januar.

DETTE GÆLDER DOG IKKE SSO, som skal afleveres som planlagt.

Skulle du have været til eksamen i løbet af resten af december og i januar 2021 vil du i stedet få en standpunktskarakter af din underviser, som ophøjes til prøvekarakter.

18. december

En kursist fra HF-enkeltfag har denne morgen fået et positivt svar på corona-prøve.

Kursisten har ikke har været på skolen siden tirsdag den 8.12, og har derfor ikke kunnet smitte andre på vores matrikel.

17. december

En kursist fra HF-enkeltfag er blevet testet positiv for covid-19.

Kursisten har ikke været på skolen siden den 8. december, og har derfor ikke identificeret nogle nærkontkakter.

16. december

To kursister fra HF-enkeltfag er testede positive for Corona.  

De har ikke været i skole siden tirsdag den 8. december, og derfor har de ikke kunnet smitte andre på skolen. Dermed er ingen nærkontakter identificeret.

14. december

På HF-enkeltfag er to kursister er smittet med Corona. Deres lærere og studievejledningen er orienteret via mail.

11.-14. december

I alt fem kursister fra HF2 er i perioden blevet konstateret smittet med covid-19.

I denne forbindelse er 3 kursister selvisoleret som nære kontakter.

9. december

En kursist fra HF2 er blevet konstateret smittet med covid-19.

I denne forbindelse er 4 kursister blevet identificeret som nære kontakter, og disse er gået i selvisolation. 

7. december

 

Der har i dag været afholdt pressemøde om nye corona-tiltag. Medmindre du får andet at vide af din lærer, gælder følgende for kursister på Aarhus HF & VUC:

- Eksamenerne afholdes som planlagt.

- Fra og med 9. dec. omlægges al undervisning til virtuel undervisning.

 

Mvh Aarhus HF & VUC

7. december

På en gs-fagpakke er tre kursister testet positive med covid-19.

Yderligere fem kursister er defineret som nære kontakter og er blevet bedt om at følge proceduren for nære kontakter.

Smitteeksponering foregik ikke inde til eksamen, men uden for eksamenslokalet.*


*Denne tekst er præcisering af den oprindelige tekst, der er som følger: På en gs-fagpakke er tre kursister testet positive med covid-19. Smitteeksponeringen er sket til kemi-eksamen den 3.12. Yderligere fem kursister er defineret som nære kontakter og er blevet bedt om at følge proceduren for nære kontakter. For de berørte betyder det, at de ikke kan deltage i fysik-eksamen i dag og de følgende dage." Denne tekst er behæftet med fejl, idet smitteeksponering ikke foregik inde til eksamen, men uden for eksamenslokalet.

6. december

En kursist på HF-enkeltfag er konstasteret positiv for covid-19. Den smittede og 4 andre kursister, som har været i nær-kontakt med den smittede, er gået i selv-isolation og har bestilt tests.

Alle relevante parter er orienteret.

4. december

En HF2-kursist på et idrætshold er blevet testet positiv for covid-19.
Vi har været i kontakt med sundhedsmyndighederne, og i samaråd med dem har vi sendt en gruppe på 20 kursister hjem til test.
De øvrige kursister er blevet orienteret via SMS og/eller besked i Ludus.
Vi har fulgt de gældende retningslinjer for smitteopsporingen, og det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejdere.

1. december

En kursist har her i formiddag orienteret os om, at vedkommende er testet positiv. Kursisten har sidst været på skolen den 26.11, og oplyser os om, at der ikke er ´nære kontakter´ på skolen.

Kursistens undervisere og medkursister er orienteret om Sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger om at blive testet, såfremt man har været i lokale med en person, der er testet positiv. Mens man venter på resultat af testen, må man gerne møde på arbejde / skole, såfremt der ikke er symptomer.

30. november

Vi er her i formiddag (30.11) blevet bekendt med 3 AVU-kursister, der er testet positive med COVID-19.

Kursisternes undervisere og medkursister er orienteret om Sundhedsstyrelsens seneste anbefalinger om at blive testet, såfremt man har været i lokale med en person, der er testet positiv. Mens man venter på resultat af testen, må man gerne møde på arbejde / skole, såfremt der ikke er symptomer.

29. november

En kursist på HF-enkeltfag er blevet konstateret positiv for covid-19. I denne forbindelse er 4 kursister identificeret som nærkontakter og disse er gået i selvisolation. 

 

 

27. november

En AVU-kursist har i dag orienteret os om, at vedkommende er testet positiv for COVID-19.

Kursisten har ikke været på skolen de sidse 14 dage, og skolen foretager sig derfor ikke yderligere. Kursistens undervisere er orienteret.

25. november

En kursist er konstateret smittet på et GS-hold i dag den 25.11. Kursisten var i skole dagen forinden, og der er foretaget smitteopsporing på holdet. Fem kursister er defineret som nære kontakter og er sendt hjem med anvisninger på at følge proceduren for nære kontakter.

Undervisningen fortsætter for de resterende ugen ud, hvorefter der er eksamen i ugen efter.

Det vil blive vurderet om det er muligt at afholde eksamen på ordinær vis for alle kursister.

 

24. november

En kursist fra HF2 er blevet testet positiv for covid-19.

Vi har været i kontakt med vedkommende, og denne  har
udpeget fire andre kursister som nære kontakter. De er blevet sendt hjem/ er blevet hjemme til test. De øvrige kursister er blevet orienteret i klassen.

Lærerne og studievejledningen er orienteret pr. mail.

Den pågældende kursist følger også undervisning på et spanskhold. Læreren og kursisterne på dette hold er ligeledes blevet kontaktet. Det giver ikke anledning til yderligere foranstaltninger.

23. november

To AVU-kursister har i dag (de går ikke på samme hold) orienteret os om, at de er testet positive for COVID-19. Kursisternes undervisere er orienteret.

For begge gælder, at de ikke har været på skolen i henholdsvis de sidste 10 og 14 dage.

Dette betyder, at skolen ikke foretager sig yderligere.

23. november

En kursist på et GS-fysik hold fik fredag d. 20. november positivt testsvar på covid19. Vedkommende er formentlig smittet i weekenden d. 14/11 og 15/11.

Læreren og holdet er orienteret, og der er foretaget smitteopsporing af nære kontakter. Den smittede var sidst i skole mandag d. 16. november og mener ikke, at have haft nolge nære kontakter denne dag. Det var en kort dag, og der var ikke laboratorieforsøg. 

23. november

En kursist, der følger undervisningen på både HFe- og AVU-hold er blevet testet positiv for covid-19.

 

Vi har været i kontakt med vedkommende, og vedkommende har udpeget en AVU-kursist som nærkontakt. Denne er blevet sendt hjem til test. De øvrige kursister er blevet orienteret via SMS og/eller besked i Ludus. 

 

Vi har fulgt de gældende retningslinjer for smitteopsporingen, og det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejdere. 

16. november

Vi har et tilfælde af corona på HF-enkeltfag.

I den forbindelse har skolen hjemsendt fem kursister, som er selvisoleret.

10. november

Vi er i dag blevet orienteret om, at en AVU-kursist på engelsk basis + onlineholdene sf d, mat g, da g er blevet testet positiv den 7.11. Kursisten har senest været på skolen den 26. oktober, så der skal ikke gøres yderligere.
Klassens underviser + kursisterne på engelskholdet er orienteret.

8. november

Her i weekenden fik en kursist på HF-enkeltfag en positiv corona-test. 

Skolen har været i kontakt med Styrelsen for Patientsikkerhed, og de har oplyst, at når kursisten ikke kan udelukke at have været i nærkontakt med nogen i klassen tirsdag og onsdag, skal hele klassen sendes hjem, og alle i klassen skal testes to gange.

Skolen har fulgt Styrelsen for Patientsikkerheds anbefalinger.

I henhold til ovenstående følger her Formular for beslutning om midlertidig genoptagelse eller forlængelse af nødundervisning

6. november

Her til morgen har vi fået to positive testsvar, som er uafhængige fra hinanden. Den ene kursist følger undervisningen på pædagogpakken, mens den anden er at finde på et matematik- og samfundsfagshold.

De to kurister har uafhængigt af hinanden udpeget henholdsvis 3 og 1 nærkontakter, som er blevet kontaktet telefonisk og sendt hjem til test. De skal følge undervisningen hjemmefra indtil de kan fremvise en negativ test.

Vi har fulgt de gældende retningslinjer for smitteopsporingen, og det har ingen konsekvensers for skolens øvrige kurister og medarbejdere.

4. november

Vi har i dag  konstateret en coronasmittet HFe-kursist, der følger 3 hold. Kursisten var sidste gang i skole i fredag den 30.10 og har siden været i selvisolation. Kursisten har oplyst, at vedkommende har ikke været i kontakt med andre fra skolen, som kan betragtes som nære kontakter, og derfor skal der ikke foretages yderlige smitteopsporing. Underviserne på de tre hold er orienteret om situationen.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og lærere

3. november

Vi har i dag den 3.11 konstateret en coronasmittet gs-kursist på et matematikhold. Kursisten var sidste gang i skole i fredags og to fra holdet er identificeret som nære kontakter og hjemsendt. Holdet og underviseren er orienteret om situationen.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og lærere.

3. november

En kursist på HF2 er testet positiv med Covid 19. Skolen har været i kontakt med Styrelsen for Patientsikkerhed, og de har oplyst, at når kursisten ikke kan udelukke at have været i nærkontakt med nogen i klassen torsdag og fredag, skal klassen sendes hjem og de skal testes to gange, hvilket skolen så har foranstaltet.

I henhold til ovenstående følger her Formular for beslutning om midlertidig genoptagelse eller forlængelse af nødundervisning

 

2. november

En kursist på HF-enkeltfag har i dag informeret os om, at vedkommende er testet positiv for COVID-19. Vi har fulgt de gældende retningslinjer fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Kursisten har ikke været i skolen siden 23.10, og derfor er der ingen på skolen som kan betragtes som nære kontakter. Kursistens undervisere er selvfølgelig også orienteret. Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejder.

29. oktober

Skolen er blevet orienteret om, at en GS-kursist er testet positiv for covid-19. Kursisten går på et fysikhold, og de øvrige kursister og deres lærer er blevet orienteret herom. Vi har i den forbindelse fulgt de gældende retningslinjer fra Styrelsen fra patientsikkerhed for smitteopsporing og hjemsendt de nære kontakter, som skal lade sig teste to gange.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og lærere.

27. oktober

To kursister på skolen er blevet testet positiv for corona:

Den ene kursist gik i frivillig isolation fredag i sidste uge, da hun var sammen med sin kæreste torsdag til fredag sidste uge, som havde symptomer. Testen lørdag var negativ mens en test i mandags var positiv. Kursisten har ikke kunnet smitte holdet, så der har ikke været behov for smitteopsporing.

Den anden kursist har ikke været her siden før efterårsferien, så det har ingen betydning ift. evt. smittespredning på skolen.

26. oktober

Det er blevet politisk besluttet, at man fra og med torsdag den 29. oktober skal bære mundbind/visir på landet ungdoms- og voksenuddannelser og således også her på Aarhus HF & VUC. Som kursist skal du selv sørge for at købe mundbind/Visir, og reglerne er som følger: 

  • Du skal have mundbind/visir på, når du færdes på skolens fællesarealer fx gange, studieområder og kantinen.
     
  • Du kan tage mundbind/visir af, når du sidder på din plads i undervisningslokalet / undervisningssituationen, eller når du sidder ned og spiser fx i kantinen.

Når du ankommer til skolen, skal du således være iført mundbind visir, inden du må komme ind på skolen. Og hvis du I undervisningssituationen skal rejse dig fra din plads - fx for at hente noget, skal på toilettet m.m. - så skal du have mundbind/visir på. 
 

OBS! De øvrige regler for corona-adfærd her på skolen gælder fortsat, og det er vigtigt, at du er helt opdateret på disse. Du finder skolens regler for corona-adfærd her på forsiden af Studieinfo i venstremenuen under punktet "CORONA-INFO"

19. oktober

En kursist på HF-enkeltfag har i dag informeret os om, at vedkommende er testet positiv for COVID-19. Vi har fulgt de gældende retningslinjer fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Kursisten går på et danskhold, og ingen på holdet betragtes for nære kontakter. Det pågældende danskholdet er blevet orienteret via sms, at en af deres holdkursister er testet positiv, og de skal være særligt opmærksomme på symptomer på COVID-19 og følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Kursistens undervisere er selvfølgelig også orienteret.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejder

12. oktober

Hvis du har været ude at rejse i efterårsferien og været i et land, hvor Udenrigsministeriet på grund af COVID 19 fraråder alle rejser til (orange land), skal du følge sundhedsmyndighedernes retningslinjer for selvisolation i 14 dage efter hjemkomst.

Link til retningslinierne: sundhedsmyndighedernes retningslinjer for selvisolation

 

9. oktober

I løbet af ugen har vi fået 3 henvendelser fra kursister med positive testsvar. De to første tilfælde var forholdsvis simple at håndtere, da kursisterne på egen hånd har søgt selvisolation og ikke været i skolen siden 30.9.

I dag fik vi den tredje henvendelse. Her er der tale om en AVU-kursist. Vedkommende har ikke været i skolen siden mandag den 5.10. Vi har fulgt de gældende retningslinjer og der er foretaget smitteopsporing. Kursisten har ikke nære kontakter på skolen, og derfor er det ikke nødvendigt at foretage sig yderligere.

8. oktober

En kursist på AVU har i dag den 8.10 informeret os om, at vedkommende er testet positiv for COVID-19. Vi har derfor i dag været i kontakt med Styrelsen for Patientsikkerhed, som har rådgivet os i det konkrete tilfælde.

Kursisten har fortalt os, at hun fik sine første symptomer i weekenden. Styrelsen for Patientsikkerhed oplyser os om, at hun kan have smittet to dage før de første symptomer viste sig. Dette vil sige torsdag og fredag i sidste uge. Hun har sidst været på skolen onsdag den 30.9, og Styrelsen for Patientsikkerhed rådgiver os derfor om, at vi ikke skal gøre yderligere. Kursisten vil blive / er kontaktet af den Nationale Smitteopsporing med henblik på hendes nære kontakter.

Kursitens undervisere er blevet orienteret.

1. oktober

En kursist på HF-enkeltfag har i dag informeret os om, at vedkommende er testet positiv for COVID-19. Vi har derfor haft kontakt til Styrelsen for Patientsikkerhed, som har rådgivet os i det konkrete tilfælde. Kursisten går på et danskhold, hvor den gruppe, kursisten er i, betragtes som nære kontakter og derfor er sendt hjem og skal testes 2 gange.

Resten af danskholdet er blevet orienteret på holdet og har fået sms om, at en af deres holdkursister er testet positiv, og de skal være særligt opmærksomme på symptomer på COVID-19 og følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Kursistens undervisere er selvfølgelig også orienteret.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejdere.

25. september

En kursist på HF-enkeltfag har i dag informeret os om, at vedkommende er testet positiv for COVID-19.
Vi har derfor haft kontakt til Styrelsen for Patientsikkerhed, som har rådgivet os i det konkrete tilfælde.
Kursisten går på et idrætshold, hvor den gruppe, kursisten er i, betragtes som nære kontakter og derfor er sendt hjem og skal testes 2 gange.

Resten af idrætsholdet og øvrige hold, kursisten går på, har fået sms om, at en af deres holdkursister er testet positiv, og de skal være særligt opmærksomme på symptomer på COVID-19 og følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger. Kursistens undervisere er selvfølgelig også orienteret.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejdere.

 

23. september

Corona-smitten breder sig for hurtigt og primært blandt unge mennesker.

Derfor har Børne- og Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil lavet denne video, hvor hun bl.a. opfordrer til at skære ned på fester og større, private forsamlinger samt til at få hentet smittestop-app'en, så vi kan få brudt smittekæderne. Se videoen her

I samme forbindelse har Sundhedsstyrelsen udarbejdet en pjece rettet mod  de unge

21. september

Her kan du se, hvad du skal foretage dig ift. deltagelse i undervisning, hvis du har symptomer på corona, skal testes / afventer testsvar:

Helt generelt gælder følgende regler, hvis du har / har mistanke om corona:

  • Hvis du har mistanke om Covid 19 anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du kontakter egen læge for at blive vurderet og evt. henvises til en test.
  • Hvis du skal testes, skal du isolere dig hjemme, indtil du har en negativ test.
  • Hvis din test viser, at du har corona, skal du straks tage kontakt til skolens reception, og du vil blive kontaktet af en leder med henblik på smitteopsporing af dine nære kontakter. Du skal isolere dig hjemme og først komme i skole 48 timer efter, dine symptomer er ophørt.
  • Hvis du har symptomer og ikke bliver testet, skal du blive hjemme indtil 48 timer efter, dine symptomer er ophørt.

 

Hvis du har mistanke om COVID 19 eller venter hjemme på en test / resultat af en test gælder følgende regler ang. deltagelse i fjernundervisning:

Du har ret til at følge undervisningen som fjernundervisning, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  • Du skal tage kontakt til dine lærere og fortælle, at du har mistanke om COVID 19 og derfor gerne vil følge undervisningen hjemmefra som fjernundervisning.
  • Du skal være studieaktiv, dvs. at du følger med i dagens lektie hjemmefra, laver de opgaver der er lagt ud og deltager i gruppearbejde ved fx at skrive med i Google Docs osv.

VIGTIGT! Du skal kunne dokumentere din mistanke om COVID19 ved at fremvise dit testresultat på skolen. Hvis din test er negativ, tager du den med i skole og fremviser den i receptionen, straks efter du har modtaget den. Hvis din test er positiv, mailer du testen med dit navn og kursistnummer til info@aarhushfogvuc.dk.

 

Du har igen ret til at følge fremmødebaseret undervisning, når følgende er opfyldt:

  • Du kan møde på skolen igen når der foreligger en negativ test, og du er symptomfri.
  • Hvis du ikke er testet, skal du blive hjemme i 48 timer efter dine symptomer er ophørt.
  • Hvis en test viser, at du har corona, må du komme i skole 48 timer efter, dine symptomer er ophørt.

 

 

Hvis du er i tvivl, om du må komme i skole, så kontakt skolen på 8732 2500.

 

11. september

En kursist på AVU har i dag informeret os om, at han er testet positiv. Vi har haft kontakt til Styrelsen for Patientsikkerhed. De tager hånd om den konkrete kontaktopsporing. Efter anvisning fra Styrelsen for Patientsikkerhed har vi sendt sms til kursisterne på de 2 hold, hvor kursisten går og orienteret om, at en af deres holdkursister er testet positiv, og at de skal være særlig opmærksomme på symptomer på COVID-19 og følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Styrelsen for Patientsikkerhed vurderer ikke, at det er nødvendigt at hjemsende kursister eller medarbejdere, da der ikke har været nærkontakt mellem kursisterne på holdet. Alle kursister på de to hold er blevet informeret. Styrelsens anbefaling er, at kursisterne på de to hold fortsat kommer i skole, og at de alle skal være opmærksomme på symptomer – det skal vi alle i denne tid.

Det har ingen konsekvenser for skolens øvrige kursister og medarbejdere.

4. september

Fra og med på mandag den 7. september er Aarhus HF & VUC igen fuldt åben for fysisk fremmøde. Vi ser frem til at kursister og lærere igen kan møde ind på skolen, men minder også om, at Covid-19 er ikke væk, og at vi på skolen har nogle regler, der skal overholdes.

Du kan orientere dig om skolens initiativer og adfærdsregler her: Adfærdsregler for medarbejdere og kursister, skoleåret 2020

Her kan du læse, hvordan du skal forholde dig, hvis du har symptomer på COVID19

Her kan du læse, hvordan du skal forholde dig, hvis du er nær kontakt til en person, der er testet positiv for COVID19

 

28. august

Sundhedsmyndighederne har i dag meddelt, at de særlige coronarestriktioner nu ophæves i Aarhus, herunder også restriktionerne på fysisk fremmøde på Aarhus HF & VUC.

Skolen har i denne uge udmeldt en plan for gradvis genåbning af fysisk undervisning i næste uge (uge 36) kombineret med fortsat virtuel undervisning i nogle fag og tilrettelæggelser frem til fredag den 4. september. Den plan, som du kan se på forsiden af Studieinfo, holder vi i udgangspunktet fast i. Der kan dog komme mindre justeringer i løbet af næste uge. Hvis disse justeringer kommer til at gælde for dig, bliver du særskilt informeret.

Fra mandag den 7. september er skolen igen fuldt åben for fysisk fremmøde. 

24. august

På Aarhus HF & VUC har vi planlagt, at udvalgte kursistgrupper fra og med  tirsdag den 25. august i begrænset omfang kan tilbydes fremmødebaseret undervisning et halvt hold ad gangen frem til og med 4. september.

Her til aften er der udsendt pressemeddelelse fra sundhedsmyndighederne med budskabet: ”Sundhedsmyndighederne finder, ud fra en samlet vurdering af smittesituationen i Aarhus, at fysisk fremmøde på ungdomsuddannelserne i Aarhus gradvist kan påbegyndes med virkning fra i morgen tirsdag den 25. august. Her kan du se nyheden fra Sundhedsministeriet 

Den mulighed har vi således allerede benyttet os af, og de pågældende kursister er allerede blevet informeret herom. Så hvis du går hos os, er du blevet informeret, såfremt du skal møde op. Hvis du ikke er blevet informeret herom, skal du i udgangspunktet modtage virtuel undervisning til og med 4. september.

20. august

Styrelsen for Patientsikkerhed har meddelt, at de særlige restriktioner, der gælder i Aarhus Kommune, forlænges til og med fredag den 4. september. Det betyder, at virtuel undervisning fortsætter til og med fredag den 4. september.

Vi håber at kunne åbne for fysisk fremmøde mandag den 7. september.

 

10. august: Opstart af virtuel undervisning

Er du Online-kursist?

  • Nedenstående info om opstart af virtuel undervisning gælder ikke dig!
  • Onsdag den 12. august vil du modtage sms om opstart (skulle du før 12. august have modtaget sms fra Aarhus HF & VUC, så se bort fra denne).


Gældende for alle kursister fraregnet Online-kursister:
I forbindelse med at skolen grundet Covid-19 lukker for fysisk fremmøde foreløbig til og med 23. august, bliver der i kommende uge opstart af virtuel undervisning. I nedenstående dokumenter kan du orientere dig om, hvordan du kommer i gang med virtuel undervisning.

Vælg din tilrettelæggelse her:

8. august: Skolen lukker for fysisk fremmøde frem til 24. august

Pga. høje corona-smittetal i aarhusområdet anbefaler sundhedsministeren at udsætte fysisk fremmøde på ungdomsuddannelsesinstitutionerne i Aarhus foreløbig til og med søndag den 23. august.

Dette gælder således også på Aarhus HF & VUC, hvor du altså ikke skal møde op i den periode, udsættelsen er sat til at vare. Vi arbejder på hurtigst muligt at få etableret virtuel undervisning. Info om start af virtuel undervisning følger her på siden samt på sms, så snart vi ved mere herom.


Allerede planlagte skriftlige og mundtlige eksamener (GS, sygeeksamen og selvstuderende) afholdes som planlagt med mindre Undervisningsministeriet beslutter det skal være anderledes.

Roter venligst din telefon for at se siden