Aarhus HF og VUC logo

Nøgletal og selvevaluering

Om selvevalueringen

Selvevalueringen er en central del af kvalitetsarbejdet på Aarhus HF & VUC og udgangspunkt for udarbejdelsen af den årlige opfølgningsplan. Selvevalueringen indgår således i årshjulet for kvalitetsarbejdet, som er en proces, hvor data systematisk indsamles og evalueres med henblik på at identificere styrker og svagheder samt behov for kvalitetsforbedringer. Evalueringens resultater indgår herefter i skolens opfølgningsplan.

AVU-området

AVU-området har samlet haft 246 årselever i 2024, hvilket er 18 færre end budgetteret og et fald på 9,9% i forhold til 2023.

Den ordinære AVU-aktivitet i 2024 er 16 årselever under budgettet og 19 årselever mindre end aktiviteten i 2023. Faldet formodes bl.a. at hænge sammen med beskæftigelsessituationen i 2024. Tallet for gennemførsel på AVU er i skoleåret 2023/2024 på 67% og prøvedeltagelsen i på 63%, hvilket er en stigning i forhold til året før.

Online-tilbuddet ligger i 2024 3% under budgettet, og er 7 årselever under de realiserede årselever for 2023. FVU-aktiviteten 2024 ligger 2 årselever over budget og OBU-aktiviteten ligger 2 årselever under budget.

Årskursisttal og gennemførelse:

Årselever    Budget 2024   Realiseret 2024  Ændring  Ændring i %
AVU165149-16-10%
AVU Online7169-2-3%
FVU2123210%
OBU75-2-29%
I alt264246-18-7%
AVU samlet (skoleår)2021/20222022/20232023/2024
Gennemførelse69%66%67%
Prøvedeltagelse63%59%63%


Det gymnasiale område

Det gymnasiale område har samlet realiseret 1.374 årselever i 2024, hvilket er 45 mere end budgetteret og en stigning på 4 % i forhold til
2023.

I 2024 var antallet af realiserede årselever på HF-enkeltfag
9 større end det budgetterede og i forhold til 2023, var det et fald på 5 årselever. Der er 75% af kursisterne, der gennemførte undervisningen på HF-enkeltfag-fremmøde i 2024.

HF Online ligger i 2024 17% over budgettet og er steget med 39 årselever i forhold til 2023. I 2024 vandt Aarhus HF & VUC et udbud af
online-undervisning for Kriminalforsorgen, og denne aktivitet udgør i 2024 14 årselever.
Gennemførelsen på HF-online er beregnet ud fra antal elever, fra afleveringsplanen er igangsat til holdet slutter. Her ses, at gennemførelsen er
på 78% i 2024, hvilket er lig gennemførelsen for 2023.

På det 2-årige HF inkl. brobygning er der i 2024 realiseret 380 årselever svarende til en stigning på 1% i forhold til budgettet for 2024
og 28 årselever flere end i 2023. Stigningen hænger sammen med, at vi fra sommeren 2023 startede en klasse mere pr. årgang end tidligere.

Antallet af SOF/GS-årselever i 2024 ligger 5 årselever under budgettet, hvilket svarer til en stigning på 4% for
tilstedeværelsesundervisning og en nedgang på 26% for online. Antallet af årselever er steget med 2 i forhold til 2023. Beståelsesprocenten er i 2024 på 94%, hvilket er uændret i forhold til 2023.

Årskursister budgetteret/realiseret:

Årskursister Budget 2024 Realiseret 2024 Ændring Ændring i %
HF-e alm.49150092%
HF-e online2152523717%
HF237638041%
GS/SOF alm.20020774%
GS/SOF online4735-12-26%
I alt 1.3291.374453%
Det
gymnasiale område
202220232024
GS/SOF
– andel bestået (baseret på antal på holdet ved undervisningens afslutning
93%94%94%
Gennemførelse,
HF-e online
74%78%78%
Gennemførsel
HF-enkeltfag
76%76%75%
Gennemførelse, HF2                         2019-2020   2020-2021    2021-2022  
Aarhus HF & VUC70%66%75%
Landsgennemsnit73%76%76%

Undervisningsministeriet har på uddannelsesstatistik.dk ikke offentliggjort tal efter 2022.

Afsluttende eksamensgennemsnit (tal fra UVMs uddannelsesstatistik):

 

2021-2022

2022-2023

2023-2024

HF2 på landsplan

5,9

5,8

6,0

HF2 på Aarhus HF & VUC

7,2

7,2

6,9

Socioøkonomisk reference HF2 på Aarhus HF & VUC

6,9

7,0

6,8

HFe på landsplan

7,0

7,1

7,1

HFe på Aarhus HF & VUC

7,3

7,2

7,0

På HF2 ligger Aarhus HF & VUC fortsat pænt over landsgennemsnittet ift. til det samlede eksamensresultat. Karaktergennemsnittet
på det 2-årige HF ved sommereksamen 2024 var på Aarhus HF & VUC på 6.9, mens landsgennemsnittet var 6.0.  Det
forventede karaktergennemsnit ud fra kursisternes socioøkonomiske baggrund var 6.8 og med et gennemsnit på 6.9, ligger Aarhus HF & VUC lidt over forventet ift. social løfteevne.

Karaktergennemsnittet på HF-enkeltfag på Aarhus HF & VUC var 7.0, hvilket er lige under landsgennemsnittet på 7.1. Karaktergennemsnittet omfatter kun de kursister, der er blevet færdig med en fuld HF-eksamen.

Der laves ikke tilsvarende statistikker på AVU-området. AVU-området har i 2024 løbende arbejdet med at konsolidere sig for at tilpasse sig det faldende optag. AVU-området har i 2024 desuden gennemført en række nye og spændende udviklingsinitiativer med sigte på at øge det eksterne samarbejde samt styrke fagligheden og kvaliteten af uddannelsestilbuddet

Både Gym- og AVU-området på Aarhus HF & VUC evaluerer eksamensresultaterne i de enkelte fag én gang årligt med faggrupperne

Andel studenter, som i september 2 år efter deres HF-eksamen, er i gang med en videregående uddannelse

 

2018-19

2019-20

2020-21

Aarhus HF & VUC

59%

53%

49%

Landsplan

59%

54%

52%

Andelen, der er i gang med en videregående uddannelse 2 år efter den gymnasiale uddannelse, er for kursister fra Aarhus HF & VUC dalende ligesom på landsplan, hvilket måske hænger sammen med en stigende tendens til, at de unge tager flere og flere sabbatår. Andelen, der fortsætter hurtigt på videregående uddannelser, ligger på Aarhus HF & VUC lidt lavere end landsgennemsnittet.

Elevtrivselsundersøgelsen (ETU) bliver gennemført på HF2 hvert skoleår (tal fra UVMs uddannelsesstatistik – jo højere, jo mere positivt resultat):

 

2023-24

 

2024-25

 
 

Aarhus HF & VUC

Landsgennemsnit

Aarhus HF & VUC

Landsgennemsnit

Læringsmiljø

67

63

66

63

Elevernes motivation og indsats

61

65

64

66

Selvvurderet performance

66

71

69

71

Klasserelationer

74

76

73

76

Velbefindende

69

77

71

77

Arbejdspres

67

71

68

71

Mobning, chikane mv.

93

91

91

91

Samlet elevtrivsel

71

74

72

74

Elevtrivslen på Aarhus HF & VUC er god. Sammenlignet med landsgennemsnittet (LG) ligger vores trivselsindeks på 72 en smule lavere (LG er 74), men det er et gennemsnit for alle de gymnasiale uddannelser, og generelt ligger hf-elevers vurdering af deres trivsel på den gymnasiale uddannelse lidt under de treårige gymnasiale uddannelser.

På Aarhus HF & VUC har vi især grund til at være tilfredse med kursisternes positive vurdering af vores læringsmiljø (herunder relationen til deres lærere), hvor vi ligger 3 point over landsgennemsnittet (66, LG = 63).
Undersøgelsen blev foretaget i efteråret 2024, og resultaterne præsenteres i Konklusion på ETU 2024.

Undervisningsmiljøvurderingen, UMV
Der er i november-december 2024 gennemført undervisningsmiljøvurdering bredt i alle skolens tilrettelæggelser med en svarprocent på 73%.

Samlet set har skolen et godt undervisningsmiljø. Når det gælder det psykiske undervisningsmiljø, ligger vi rigtig pænt med et indextal på 77 (indextal 100 er det mest ideelle svar), hvilket svarer til landsgennemsnittet (LG). Det fysiske undervisningsmiljø (64) og det æstetiske undervisningsmiljø (63) ligger lidt under LG som hhv. er 69 og 71. 

Der er en betydelig forskel mellem kursisternes vurdering af undervisningsmiljøet i skolens to afdelinger. Således vurderer AVU-afdelingens kursister undervisningsmiljøet meget højt – næsten 20% højere end kursisterne i den gymnasiale afdeling. Vi antager, at det skyldes, at kursisterne er ældre (min. 25 år), hovedparten er to-sprogede, og de kommer til skolen med andre forventninger og med en anden kulturel baggrund, når det gælder undervisningsmiljø. Hertil kommer, at mange af kursisterne er meget målrettede i forhold til, hvad de skal bruge deres uddannelse til. 

I den gymnasiale afdeling er svarene fra de forskellige tilrettelæggelser mere ensartet, omend der er en tendens til, at hf2-eleverne vurderer undervisningsmiljøet lidt lavere end fx kursisterne på HF-enkeltfag. Det svarer til den tendens, vi også har set i andre trivselsundersøgelser, og vi mener, at forskellen bl.a. kan forklares med 

1. at kursisterne i det to-årige hf er yngre end kursisterne på enkeltfag – og det er gennemgående hos os, at de ældste kursister er mere positive over for undervisningsmiljøet. 

2. at kursisterne i det to-årige hf er den gruppe på skolen, der har de længste skoledage. 

Resultaterne kan læses i Konklusion på UMV 2024. UMV’en gennemføres hvert 3. år.

Kursister på alle skolens hold gennemfører hvert år en standardiseret evaluering af undervisningen og deres egen indsats på holdet. Holdets lærer gennemgår resultatet med kursisterne på holdet med henblik på at aftale hvordan der fremadrettet følges op på evalueringen fx gennem justering af forhold i undervisningen eller øget ansvarlighed fra kursisterne. Det samlede resultat analyseres i Udvalg for Pædagogisk Udvikling med henblik på om der skal iværksættes pædagogisk-didaktisk udvikling inden for bestemte områder. Resultatet af evalueringen drøftes endvidere i følgende fora:

  • Skolens ledelse
  • Lærerens MUS med nærmeste leder
  • Faggrupperne som får tilsendt et samlet overblik over elevsvar i deres fag

Helt overordnet er resultatet af undervisningsevalueringen for efteråret 2024 uændret sammenlignet med de sidste 3 år. Svarprocenten er som sidste år 65% i det gymnasiale område, mens svarprocenten i AVU er faldet til 47%. AVU drøfter forskellige forklaringer på den lave svarprocent og indsatser til at hæve svarprocenten til næste års evaluering. Generelt ligger AVU-eleverne højere i deres vurdering af deres trivsel, lærerrelation og læringsudbytte sammenlignet med HF-eleverne. Dette gælder dog ikke kursisternes vurdering af i hvor ofte deres skærm skal være lukket, hvor 30% på AVU vurderer at skærmen er lukket for ofte / alt for ofte mod 12% på HF – og tilsvarende at 45% i AVU vurderer at skærmene er lukket tilpas overfor 77% i HF. Internt i HF vurderer hf2-eleverne generelt deres trivsel, lærerrelation og læringsudbytte lidt lavere end det samlede resultat for HF.

Fælles for begge områder er en meget høj trivsel: 96% i AVU og 90% i HF trives meget godt og godt – og en oplevelse af at have en god relation til sin lærer: 93% i AVU og 86% i GYM angiver at de i meget høj grad / høj grad bliver set og hørt af deres lærer.

I forhold til læringsudbytte angiver 90% i AVU og 68% i HF at de altid/ofte lærer så meget de kan i undervisningen. På spørgsmålet om kursisterne ved hvad der skal til for at de klarer sig bedre i faget, svarer 47% i AVU at de ved det præcist mod 30% i GYM, og 47% i AVU har en ide om hvad der skal til mod 62% i GYM. 6% i AVU og 8% i GYM ved ikke hvad der skal til for at blive bedre i faget.

Fagenes sværhedsgrad rammer generelt målgruppen af vores kursister i det godt halvdelen (50% i AVU og 57% i HF) angiver at fagene hverken er for svære eller for lette. Lidt flere i AVU oplever fagene som for lette (22% mod 15% i GYM) –  lige mange synes fagene er for svære (27%).

Link til en samlet rapport om undervisningsevaluering for HF og AVU

 Skolen har i Strategiplan 2028, defineret seks brede mål, som sætter den overordnede retning:

1. Faglig stærk skole med godt studiemiljø der tiltrækker, danner og uddanner en mangfoldig gruppe af unge og voksne
2. Attraktiv og god arbejdsplads som tiltrækker, fastholder og udvikler dygtige medarbejdere
3. Styrke fællesskabet fagligt og socialt blandt kursister og blandt medarbejdere i og på tværs af uddannelsesretninger og afdelinger
4. Bidrage til et bæredygtigt samfund klimamæssigt og socialt
5. Skolens kursister og medarbejdere skal rustes til at udnytte muligheder og håndtere faldgruber i kunstig intelligens
6. Økonomisk robust skole der kan håndtere politisk betingede og konjunkturbestemte rammevilkår

De overordnede mål er konkretiseret i målsætninger og konkrete handlinger, som fremgår af den strategiske handlingsplan 2024-2025. Større projekter er beskrevet mere indgående i ledelsens beretning i årsrapporten.
I september præsenteres en status på strategisk handlingsplan for det forgangne skoleår og en ny strategisk handlingsplan for det kommende skoleår for bestyrelsen.

I den kommende strategiske handlingsplan inddrages initiativer til rekruttering og fastholdelse samt indsatser, der er foreslået som resultat af ETU, UMV og undervisningsevalueringer jf. ovenfor.